Inden for det sidste år er næsten hver tiende cyklist over 65 år faldet på deres cykel. Nu vil en ny kampagne fra Rådet for Sikker Trafik og TrygFonden hjælpe seniorerne med at blive mere sikre cyklister, så mange ulykker kan undgås.

Når man har passeret pensionsalderen, er der rig mulighed for at leve et aktivt liv, hvilket mange seniorer heldigvis gør. Men desværre viser ulykkestallene, at alt for mange personer over 65 år også kommer til skade, når de bevæger sig rundt på cykel.I en ny undersøgelse, som Epinion har gennemført for Rådet for Sikker Trafik og TrygFonden blandt 1.015 personer mellem 65 og 80 år, siger næsten hver tiende (9 %), at de inden for det seneste år er faldet på cyklen. Ofte er det dårlig balance, der er skyld i uheldet.

– Når man er oppe i årene, så kan et fald på en cykel få meget alvorlige konsekvenser, fordi kroppen er mere skrøbelig. Mens unge hurtigere kan tage fra i faldet og ofte slipper med knubs, så kan en person over 65 år lettere brække knogler og tør måske fremadrettet ikke længere køre på cykel. Så det kan have store konsekvenser for seniorer at falde på cyklen, siger Tina Valter Olsen, projektleder i Rådet for Sikker Trafik. Det er især balancen, der giver problemer på cyklen. Næsten halvdelen af de personer over 65 år, som inden for det seneste år er faldet på cyklen, siger, at det var fordi de mistede balancen.

Ulykker kan undgås.
Den gode nyhed er, at det kan der gøres noget ved. Det er budskabet i en ny kampagne, “Sikker på cykel – hele livet”, som Rådet for Sikker Trafik og TrygFonden står bag. Kampagnens hovedbudskab er, at flere seniorer bør anskaffe sig en cykel, der er nem at komme på og af, da det kan forebygge mange uheld, hvor man falder på cyklen. Med andre ord: væk med midterstangen – det gælder også for mændene! – Det er godt og sundt at cykle, og det skal vi gerne blive ved med så længe som muligt. Det kan være en fordel for mange seniorer at køre på en cykel uden midterstang, så de hurtigt og sikkert kan komme af cyklen, hvis der sker noget uforudset eller hvis man lige vil af cyklen for at trække over vejen, siger René Højer, programchef i TrygFonden.

Kampagnen opfordrer også seniorerne til at bruge mere tid på at orientere sig i kryds, hvor de fleste cyklistulykker sker. Når man kommer op i årene, kan det knibe med at dreje hovedet bagud og se de biler, der kommer kørende. Så derfor er det ekstra vigtigt, at man tager sig god tid til det. Og så skal flere ældre også have spændt cykelhjelmen. I dag kører fire ud af ti personer over 65 år med en cykelhjelm, viser tal fra Rådet for Sikker Trafik og TrygFonden.

Om kampagnen:
Fra den 19. august og to uger frem sætter Rådet for Sikker Trafik og TrygFonden fokus på sikkerheden for cyklister over 65 år med kampagnen “Sikker på cykel – hele livet”. Kampagnen vil blive gentaget flere gange i løbet af de næste tre år. I tv og på sociale medier vil en ny kampagnefilm give seniorerne gode råd til, hvordan ulykker kan undgås, når man er kommet op i årene. Se den nye kampagnefilm og find de gode råd på www.sikkertrafik.dk/seniorcyklist

Læs også: Undersøgelse (2015) fra Cyklistforbundet og Ældre Sagen sætter fokus på, hvorfor seniorer holder op med at cykle. Læs mere her.

Gode råd: Sådan kører du sikkert på cykel, når du bliver senior:
Det er skønt og sundt at cykle. Så bliv ved så længe som muligt. Med få tiltag kan cykling være både sikkert og trygt, også når du kommer op i årene.
• Vælg en cykel, der er let at komme af og på.
• Orienter dig grundigt i vejkryds.
• Vær opmærksom i trafikken.
• Husk cykelhjelmen.
• Gør dig synlig med pangfarver og reflekser.

Ulykkestal for cyklister over 65 år:
Cyklister over 65 år er overrepræsenteret i cyklistulykker.
• De fleste ulykker for seniorer på cykel er eneulykker.
• Hvert år mister i gennemsnit cirka 30 cyklister livet i trafikken. Heraf er halvdelen af de dræbte cyklister over 65 år.
• Hvert år er der i gennemsnit cirka 500 cyklister, der kommer alvorligt til skade i trafikken. Heraf er cirka hver 5. over 65 år.

Ny undersøgelse fra Rådet for Sikker Trafik og TrygFonden: Er du inden for det seneste år væltet på din cykel?
• Ja: 9 %
• Nej: 91 %
• 25 % af de adspurgte kender en person på 65 år eller derover, som inden for det seneste år er væltet og/eller kommet til skade på cykel i trafikken.

Landsdelstal: Er du inden for det seneste år væltet på din cykel?
Sjælland, Fyn og øerne (Lolland-Falster og Bornholm):
• Ja: 10 %
• Nej: 90 %
Jylland:
• Ja: 8 %
• Nej: 92 %

Hvorfor væltede du på din cykel? (sæt flere krydser, hvis der var flere grunde hertil eller hvis du er væltet flere gange):
• Jeg mistede balancen, da jeg skulle stå af cyklen: 25 %
• Jeg mistede balancen, da jeg skulle køre uden om noget (hul i vejen, cyklist, fodgænger): 14 %
• Jeg mistede balancen, da jeg skulle stige af cyklen: 12 %
• Jeg ramte kantstenen: 7 %
• Jeg kørte i et hul i vejen: 6 %
• Jeg kørte hurtigt og mistede kontrollen over cyklen: 5 %
• Jeg blev forskrækket over en anden trafikant, der gjorde noget uventet: 4 %
• Min elcykel accelererede hurtigere, end jeg regnede med: 3 %
• Jeg blev ramt af en bil: 2 %
• En bildør blev åbnet foran mig: 2 %
• Andet (fx glat vej, ramte andre cykelryttere i gruppe etc.): 31 %

(kilde: Epinion for Rådet for Sikker Trafik og TrygFonden, 1.015 adspurgte mellem 65 og 80 år, august 2019).