Kan murens fald, 11. september, finanskrisen, #MeToo og Trump høres i musikken? Forestillingen ELECTRONIC udforsker historiske begivenheders påvirkning af klubmiljøet og den elektroniske musik. Det sker med livemusik af den elektroniske musiker Rumpistol og sangerinden Kill J.

”Vi dykker ned i klubmiljøet og den elektroniske musik de sidste 30 år. Fra ’89, hvor
computeren knap fandtes og frem til i dag, hvor en algoritme kan sammensætte et
salgssikkert hit. Påvirkningen fra den teknologiske udvikling kan jo direkte høres i den elektroniske musik. Modsat kan subkulturer, som er startet i klubmiljøet, også spores i større samfundsmæssige holdningsændringer. For eksempel i forhold til køn og
seksualitet,” fortæller instruktør Erik Pold.

ELECTRONIC er en hybrid mellem en elektronisk koncert og en tidsrejse i en musikgenre og i et samfund, der har gennemgået en ekstrem udvikling de sidste tre årtier. Musikalsk, politisk og menneskeligt.

“Electronic” Teater S/H 2019. Foto: Emilia Therese

Hvordan lyder ’89?
Hvad kenderegner lyden af 1989? Hvordan dansede man anderledes til techno i 90’erne
end i dag? Hvad skete der med musikken, da hele verden stoppede med at trække vejret
den 11. september 2001? Hvorfor har rave-kulturen og den elektroniske musik altid været tiltrækkende for minoriteter og marginaliserede grupper? Og hvornår er en fest politisk?

”Vi er gået nærmest videnskabeligt til værks. Vi har undersøgt: Hvilke trommemaskiner
brugte man i 90’erne? Hvad er lyden af ’89? Hvordan kan man høre på musikken, at
teknologien har udviklet sig? Vi skaber musikken med de tidstypiske instrumenter, så
man vil kunne høre tiden i musikken,” fortæller Jens Berents Christiansen aka Rumpistol.

Publikum kommer med på klub i ELECTRONIC. Klubbens DJ’s er den elektroniske
musiker Jens Berents Christiansen aka Rumpistol og den fremadstormende sangerinde
Julie Aagaard aka Kill J. De står hver aften live på scenen. Sammen med tre skuespillere – Anton Hjejle, Pernille Koch og Tobias Shaw – tager de publikum med fra 1989 til i dag, hvor den hårde techno gør København kendt ude i den store verden. Det sker i en videoscenografi af den elektroniske musiks ikoniske visuals skabt af scenograf Rikke Juellund og videokunstner Helle Lyshøj. Manuskriptet er skrevet af Tomas Lagermand Lundme, der ligesom Erik Pold selv har dyrket klubmiljøet.

Forestillingen har premiere den 21. november på Sort/Hvid og skabes i samarbejde med Liminal.

HOLDET BAG ELECTRONIC
Medvirkende Anton Hjejle, Tobias Shaw og Pernille Kock
Musik RUMPISTOL (Jens Berents Christiansen) og KILL J (Julie Aagaard)
Instruktion Erik Pold
Manuskript Tomas Lagermand Lundme
Scenografi Rikke Juellund
Videodesign Helle Lyshøj
Lysdesign Mikkel Jensen

ELECTRONIC
Spiller på Sort/Hvid den 21. november til 13. december – tirsdag til lørdag kl. 20
Samproduktion mellem Sort/Hvid og Liminal
Læs mere: http://www.sort-hvid.dk/projekt/electronic/

Del på sociale medier