Nu indledes testkørslen på byens kommende metrolinje M4, som kører fra Orientkaj og Nordhavn til København H. I den forbindelse er det nødvendigt at lukke helt for M3 Cityringen, så testkørslen på M4 kan indledes godt og sikkert.

Passagererne har taget M3 Cityringen til sig, og cirka en million passagerer bruger linje M3 om ugen. For alle dem er der desværre dårligt nyt. I hvert fald for en periode på to uger fra søndag d. 12. januar til søndag d. 26. januar 2020. Det forklarer Metroselskabets administrerende direktør Henrik Plougmann Olsen: ”Rigtig mange mennesker har lynhurtigt taget M3 Cityringen til sig, og den er blevet en del af mange menneskers hverdag. Det er vi rigtig glade for, og jeg ved, at vi kommer til at skuffe mange, når vi til januar er nødt til at lukke M3 Cityringen helt ned i to uger for at teste den nye metrolinje til Nordhavn M4,” siger Henrik Plougmann Olsen, administrerende direktør i Metroselskabet.

Metrolinjerne M3 og M4 får ét fælles styresystem med fælles tog og fælles spor på strækningen Østerport, Marmorkirken, Kongens Nytorv, Gammel Strand, Rådhuspladsen og København H. Det er en vanskelig opgave at gøre klar til, at der kan testkøres på M4 samtidig med, at der er almindelig passagerdrift på M3 Cityringen.
Det er derfor nødvendigt at lukke linjen helt ned. Alternativet til to ugers lukning af M3 ville være seks uger med lukning hver aften og nat samt lukning i flere weekender. Det ville medføre en høj risiko for daglige forsinkelser – og i værste fald lukning – i morgenmyldretiden. I stedet lukkes M3 Cityringen helt i to uger, og passagererne tilbydes i stedet metrobusser, som skal supplere byens øvrige busnet.

”Den sidste testfase er nødvendig for, at vi kan åbne den nye metrolinje til Nordhavn, og det kan ikke gøres uden at forstyrre driften på Cityringen. Der er ingen gode løsninger, men vi har valgt den løsning, der generer passagererne mindst muligt. Cityringen vil lukke helt i to uger og blive erstattet af metrobusser, som kommer til at køre ca. hvert 4. minut i myldretiden på de mest centrale og travle strækninger. Vi har fravalgt en løsning, hvor passagerne skulle stå hver morgen i seks uger og være i tvivl om metroen kører. Vores passagerer skal kunne regne med, at metroen kører stabilt, når den kører, siger administrerende direktør, Henrik Plougmann Olsen.

Opstarten af testkørslen på M4 samt lukningen af M3 Cityringen sker fra søndag d. 12. januar til og med søndag den 26. januar. Metroselskabet har hele tiden været klar over, at testkørslen på M4 ville forstyrre driften på M3. Det sker, fordi M4 deler styresystem, tog, stationer og spor med M3.
M3 åbnede den 29. september 2019, og efter nytår offentliggøres den forventede åbningsdato for linje M4. Byggeriet blev igangsat tre år efter, at kontrakterne for Cityringen blev indgået. Ud over at tilføre to nye metrostationer til byens metrokort vil linjen medføre dobbelt så mange afgange gennem det centrale København – mellem Østerport og København H. Det vil sige, at passagerne til foråret kan forvente afgang hvert halvandet minut på denne strækning i myldretiden.

Fakta om nedlukning.
Fakta om metrobusser og rejseplanen
Metroselskabet indsætter metrobusser, som i vid udstrækning kommer til at dække Cityringens strækning. Busserne kommer til at køre hyppigt med afgange cirka hvert 4. minut i myldretiden på de mest travle og centrale strækninger.

Metroselskabet og metroens operatør indsætter ekstra personale, som har til opgave at hjælpe passagererne med information om metrobusserne. Der vil være stoppesteder ved alle Cityringens stationer undtagen Nørrebro station, Skjolds Plads og Aksel Møllers Have. Ved Nørrebro henvises passagererne til S-tog og Movias busser. På Skjolds Plads henvises til Movias busser, og ved Aksel Møllers Have vil der være personale, som kan guide passagererne fra metrostationen til de eksisterende buslinjer på Godthåbsvej samt til metrobusserne på Falkoner Allé.

Metrobussernes stoppesteder og køretider integreres i rejseplanen inden jul, så passagererne har mulighed for at planlægge deres rejse i god tid inden lukningen af M3 Cityringen. På rejseplanen kan passagererne finde alternative rejsemuligheder, mens M3 Cityringen er lukket.

Der vil blive gennemført en større informationsindsats for passagererne om ændringen. Passagerer kan tjekke www.rejseplanen.dk for planlægning af rejser i perioden.

Fakta om M4.
Metrolinjen M4 kører fra de to nye stationer Orientkaj og Nordhavn via Østerport, Marmorkirken, Kongens Nytorv, Gammel Strand, Rådhuspladsen frem til København H. Linjen vil frem til åbningen af Sydhavnsafgreningen i 2024 have i alt disse 8 stationer – herefter udvides linje M4 med yderligere fem stationer på afgreningen fra Cityringen til Sydhavn. Åbningen af M4 betyder, at frekvensen af afgange bliver dobbelt så høj mellem Østerport og København H. I myldretiden vil der være afgang på denne strækning hvert halvandet minut.

Kontrakterne på at anlægge Nordhavnsafgreningen fra Cityringen blev underskrevet i 2014 tre år efter, at kontrakterne var indgået på M3 Cityringen. Da det hele tiden har været kendt, at M4 ville åbne efter M3, har det også været klart, at testkørslen på M4 ville påvirke driften på M3.

M4 forventes at åbne til foråret. Den forventede åbningsdato offentliggøres i begyndelsen af 2020. Læs pressemeddelsen her.