Da COVID-19 lukkede landet åbnede Stine Hellerup Brøndum og Pernille Dahl en telefonlinje for at hjælpe folk, der havde brug for støtte.  Det oplyser Københavns Kommune i en pressemeddelelse. 

Foto: Anne Beth Witte, Byportalerne.dk

Da COVID-19 lukkede landet, påvirkede det alles liv. Mange kunne mærke ensomheden komme snigende. Især dem, der kæmper med psykisk sårbarhed eller sygdom, var påvirket af at sidde derhjemme hele tiden. Stine Hellerup Brøndum kunne selv mærke tyngden af nedlukningen. Så fik hun en idé som hun straks delte med sin kollega Pernille Dahl. Det førte til en telefonlinje, der skulle hjælpe andre.

Stine Hellerup Brøndum og Pernille Dahls plan var en telefonlinje, der kan ringes til, hvis man brug for støtte, hvis for eksempel hvis ensomhed, angst eller andet fylder. Projekt ’En peer i lommen’ blev født.

Ordet peer betyder ligemand eller ligestillet – og det er akkurat den følelse, de frivillige i projektet ’En peer i lommen’ er ude efter. At dem, der ringer ind til Peerlinjen, får en fornemmelse af, at de snakker med nogen, der kan sætte sig ind i, hvordan de har det, fordi de måske har prøvet at have lignende følelser og tanker selv.

”Vi er til stede for et andet menneske, som er glad for at vi er til stede for dem. At være der for andre og også at lære noget af andre giver virkelig noget. Det er en dobbelt proces, hvor vi der sidder på telefonen, også får meget ud af samtalen og lærer noget. Ved at dele erfaringer og mestringsstrategier, bliver det et fælles projekt, man har i en samtale. Det giver mening at give noget videre til hinanden, at støtte hinanden. Hos os er vi ligeværdige og vi er ikke-dømmende. Det er der flere, der fortæller os. Og det synes jeg har været virkelig interessant og dejligt at få at vide” fortæller Stine Hellerup Brøndum.

Linjen åbnede under lockdown i foråret og efter en kort pause ind over sommeren, åbnede den igen den 10. september. I de to perioder har de indtil nu haft 158 opkald om alt fra ensomhed og angst til behov for at støtte til at strukturere hverdagen og meget andet.

Dem, der ringer, ind kan både være folk, der selv har psykisk sårbarhed eller sygdom inde på livet, men det kan også være pårørende, der har brug for at vende en svær situation med nogen, der har erfaring.

Der er to frivillige på vagt af gangen og de sidder klar ved telefonerne hver mandag og torsdag mellem 15 og 20. Det er folk i alle aldre, der ringer ind, opkaldene tager i gennemsnit 30 minutter og er sjældent kortere end 20 minutter. ”Vi fornemmer tit at efter 20-25 minutter er det tid til at samle op på det aftalte fokus for samtalen og runde af” fortæller Stine Hellerup Brøndum.

De frivillige, der sidder og tager imod opkald, har alle psykisk sårbarhed helt inde på kroppen og er helt klar på at møde mennesker med et åbent sind og støtte dem med en empatisk og anerkendende tilgang.

Vigtigt at føle sig lyttet til og forstået.
Da Stine Hellerup Brøndum og Pernille Dahl var begge peer-medarbejdere i psykiatrien og kendte derfor hinanden perifert igennem en Facebook-gruppe. De blev hurtigt sparringspartnere og fik stablet projektet på benene. Pernille Dahl og Stine Hellerup Brøndum sidder begge og er med til at tage telefonerne, når der er åbent for opkald.

Da Pernille var helt ung var hun selv syg og hun ved derfor, hvor vigtigt det er at føle sig lyttet til og forstået. ”Da jeg var syg følte jeg mig udenfor. Og der havde jeg utrolig mange tanker om: ”Hvorfor er det mig, der er syg? ” Da jeg begyndte at arbejde som peer, der var det som om, at jeg fandt mit kald, fordi lige pludselig gav det bare mening. På en måde ville jeg slet ikke være foruden det, jeg har været igennem, fordi det jo også har givet mig en enorm styrke i at kunne bruge det til at møde andre mennesker, der kæmper med noget. Det betyder utrolig meget for folk, der ringer ind ikke at skulle forklare alt muligt. Der er sådan en indforståethed omkring, at man ved, hvad det handler om. At blive mødt i øjenhøjde og ikke af en, der taler alle mulige systemsprog. Det er meget relaterbart og det betød meget for mig, da jeg selv oplevede det. Der er aldrig noget af det, man skal undvære, men det kan virkelig noget, når man supplerer på den måde. Det synes jeg er ret fantastisk!” forklarer Pernille.

Udvider med chat og online peer-to-peer-forløb.
Projekt ’En peer i lommen’ er en del af Socialforvaltningen i Københavns Kommune. Peerlinjen er en af de metoder, de bruger under projektet til at møde folk, der hvor de er, og støtte og guide dem i deres proces. Det næste de arbejder på at få koblet på projektet, er en chat og decideret online peer-to-peer-forløb.

”Vi oplever og hører fra mange at det svært at ringe op. Vi arbejder derfor på at få en chat, fordi det er nemmere for folk at skrive en besked end at ringe op og sige: ”Jeg vil gerne snakke med dig. Må jeg det? ” Det er følsomt. Så chatten er det, der kommer næste gang” afslutter Stine Hellerup Brøndum.

Hvis du vil vide mere om projektet ’En peer i lommen’ kan du kontakte Stine Hellerup Brøndum på QI5H@kk.dk eller Pernille Dahl på Q73G@kk.dk. Peerlinjens telefonnummer er 2364 0630. Linjen er åben hver mandag og torsdag fra 15-20.

Læs pressemeddelelsen her.